Nieuw: LinkedIn Stories

Afgelopen weken ben je het vast tegengekomen: LinkedIn Stories. Die bolletjes bovenin de app die je herkend van Facebook en Instagram. Content die maar 24 uur zichtbaar is en maximaal 20 seconden duurt.

Ook LinkedIn heeft aan de effectiviteit van tijdelijke content toegegeven. Nu is de vraag, doet dit af aan de professionaliteit op LinkedIn? Wij denken van niet, mits je de stories goed gebruikt. In deze blogpost doen wij uit de doeken hoe het werkt en geven we je inspiratie om te posten.

Nieuw: LinkedIn Stories

Same, only different

Content dat 24 uur zichtbaar is en daarna ‘verdwijnt’. Komt dit bekend voor? LinkedIn stories zijn in essentie hetzelfde als die van Facebook en Instagram. Zij gebruiken deze functie al jaren. De effectiviteit van tijdelijke content is namelijk ongekend.

Content dat 24 uur zichtbaar is en daarna ‘verdwijnt’. Komt dit bekend voor?

De bolletjes zijn gebruikers binnen jouw netwerk die een story hebben geplaatst. De kans is dat hier nog niemand staat, zoals hierboven. Dat betekent dat nog niemand binnen jouw netwerk een story heeft gemaakt.

Het gebruik van stories op LinkedIn is uiteraard anders dan op Facebook en Instagram; LinkedIn is immers een professioneel platform.

Wat moet ik er mee?

Nou… heel eenvoudig: Opvallen! Omdat nog niet zoveel mensen het gebruiken moet je er juist nu mee beginnen. Creativiteit is de enige grens bij het gebruik van stories. Denk bijvoorbeeld aan het uitlichten van een artikel of bijdrage. Een vraag aan jouw netwerk, gewoon laten zien waar je mee bezig bent of een interessante #tuesdaytip delen; het kan allemaal met LinkedIn Stories.

Gebruikers kunnen reageren op jouw story, als een soort persoonlijk bericht (en is dus niet openbaar). Een laagdrempelige manier van in contact komen. Een gesprek starten wordt zo veel makkelijker en leuker! Het nadeel is dat reageren op stories alleen kan op een telefoon.

Via Stories kan je extra aandacht genereren.

Niet alle posts die je maakt worden bekeken door de doelgroep, omdat zij het simpelweg niet op hun tijdlijn te zien krijgen. Stories daarentegen werken op volgorde: de meest recente staat vooraan. Via Stories kan je dus (tijdelijk) extra aandacht genereren.

Daarnaast kan je stickers, tekst en hashtags toevoegen aan jouw verhaal. Na het plaatsen kan je zelfs zien hoeveel mensen jouw story hebben bekeken. En wie het heeft bekeken, maar net als profiel bezoekers kan dit ook gewoon anoniem.

Hoe krijg ik LinkedIn Stories bovenaan?
Creativiteit is de enige grens bij het gebruik van stories.

Hoe krijg ik LinkedIn Stories bovenaan?

Heb jij nog geen idee wat wij bedoelen met de LinkedIn Stories en zie jij het niet bovenin de app? Zorg ervoor dat je de laatste versie van de app hebt door het te updaten. Zie je op de homepage alleen de story van LinkedIn zelf? Dan heeft nog niemand in jouw netwerk een story geplaatst.

Enthousiast geworden? Zo maak een LinkedIn story.

  • 1

    Stap 1

    Ga naar de LinkedIn app op je telefoon.

  • 2

    Stap 2

    Zorg ervoor dat je op de homepage bent van de app, dit doe je door links onder op het huisje te drukken waar ‘home’ onder staat.

  • 3

    Stap 3

    Laat het gesprek maar beginnen!

  • 4

    Stap 4

    Maak nu een foto, of upload een afbeelding door op het icoontje links onder te drukken.

    Tip: Rechtsonder kan je de flitser aanzetten en de camera omdraaien zodat je een leuke selfie kan maken!

  • 5

    Stap 5

    Voeg eventueel tekst en stickers toe via de icoontjes rechts boven.

  • 6

    Stap 6

    Plaats jouw meesterwerk door op ‘deel verhaal’ te drukken.

Key takeaways:

  • Stories zijn 24 uur zichtbaar.
  • Stories duren maximaal 20 seconden.
  • Een story maken en reageren op, kan alleen via de telefoon. Ze zijn wel zichtbaar op de pc.
  • Je kan meerdere stories achter elkaar plaatsen.
  • Stories kan je niet uit- of inschakelen.
  • Geplaatste stories kan je verwijderen, maar niet aanpassen.
  • Na het bekijken van een story gaat het automatisch verder naar de volgende. Je kan naar de volgende story gaan met een druk op het scherm.
  • De meest recente story staat vooraan.
  • Stories zijn in portrait mode. 9:16, dus verticale foto’s of video’s.
  • Je kan direct een story maken of eentje uploaden uit je bestanden. De enige grens is jouw creativiteit dus!
  • Je kan alleen reageren op stories via je telefoon, vergelijkbaar met een persoonlijk bericht.
  • Vanuit stories kan je direct iemand ontvolgen, dus let er op dat je niet irrelevant bent en de kans loopt dat iemand jouw stories nooit meer ziet. Je blijft dan nog wel een connectie.
  • Stories zijn nog niet voor bedrijven beschikbaar. (helaas!)

Lees over onze aanpak, projecten, marketingtips en meer!

Design Club

Vacature Creatieve AV Technicus

Als video-editor! Ben je opzoek naar een stage vanaf februari 2021?
Design Club

Vacature Video Editor

Als video-editor! Ben je opzoek naar een stage vanaf februari 2021?
Livestream studio Utrecht

Livestream studio

Een fonkelnieuwe, zelfvoorzienende studio voor televisie-uitzendingen, livestreams, online video’s, virtuele producties en fotoshoots: deze maand ziet Studio Bocavista het levenslicht.

Neem dan contact met ons op!

Dat bureau zie ik wel zitten!

Denk je nu: “Dat bureau zie ik wel zitten”? Neem dan contact met ons op! Dan kijken we hoe ons team jou kan helpen.

Bel mij op 034 82 20 055, 06 535 52 458 of mail naar nynke@bocavista.nl.