YouTube Marketing volgens het HHH-model
In 2015 presenteerde YouTube (Google) een content marketing model op basis van het Hero, Hub en Help of Hygiëne principe.
In 2015 presenteerde YouTube (Google) een content marketing model op basis van het Hero, Hub en Help of Hygiëne principe.
Het content marketing model van YouTube (Google) geeft antwoord op de vraag wat voor soorten videocontent je moet maken voor het beste resultaat van je content marketing activiteiten op YouTube.
Het HHH-model bestaat uit 3 soorten content voor je contentmarketing-campagne:
Help content, ook wel Hygienecontent
Hub content
Hero content
Dit contentmarketing model is nog steeds de basis voor een sterke contentmarketing-campagne. Je contentmarketing-campagne is belangrijk in de totale customer journey. Het is de basis voor het ontwikkelen van content voor verschillende wensen en behoeften van je potentiële klanten om meer te weten te komen over je producten of diensten om ze daarna aan te schaffen of aan te bevelen.
Deze content is altijd relevant voor je doelgroep met als doel nieuw publiek te lokken, je bereik en wellicht je aantal volgers te vergroten. Help of (Hygiene) content richt zich op de uitleg van je product of dienst en beantwoordt de belangrijke vragen van jouw doelgroep. Je geeft antwoord op vragen die vooral op Google of andere zoekmachines gesteld worden. Het is dus belangrijk dat deze content SEO-geoptimaliseerd is.
Met deze content – je raadt het niet – help je jouw doelgroep.
De content is vaak informatief. Denk aan productvideo’s, reviews, how-to video’s, FAQ’s en handleidingen.
Het antwoord op de vraag wat voor jouw doelgroep relevant is, kunnen jij of je accountmanagers het best beantwoorden. Je kent je klanten als het goed is het beste.
Goede voorbeelden van Hygiene content zijn de productvideo’s van Coolblue.
Hub content is content die terugkeert met een vaste frequentie. Denk bijvoorbeeld aan blogs, nieuwsbrieven of een maandelijkse vlog, webinar of podcast. De Hub content wordt met vaste regelmaat actief gepusht zodat je doelgroep op gezette tijden terugkeert. Dat klinkt eenvoudig, maar hub content bedenken en ontwikkelen vraagt veel creativiteit. Op welke manier ga je je doelgroep elke keer weer voor je winnen?
Hub content moet zorgen voor likes, shares, volgers en abonnees. Kortom deze content moet voor verbinding met je doelgroep zorgen.
Voorbeelden van Hub content zijn de cockpit tales van KLM:
Dit is de content die zorgt voor de views, die de potentie moet hebben om viraal te gaan en de ‘wow’ factor heeft. Content die je doelgroep verrast, verbaast, vermaakt en soms shockeert of emotioneert. Hero content maak je ongeveer twee keer per jaar. Het is eigenlijk de traditionele TV commercial anno nu. Speel in op herkenbare emoties of gebruik humor.
Voorbeelden van goede Hero content zijn:
Hygiene content – is er altijd. Via Google en andere zoekmachines wordt jouw content gevonden doordat je relevante antwoorden geeft op de vragen en behoeften van jouw doelgroep.
Hub content – zorgt ervoor dat deze nieuwe bezoekers zich verbinden en fans worden van jouw organisatie, merk, producten of diensten.
Hero content – zorgt voor nieuwe bezoekers; mensen die kennis maken met jouw organisatie, merk, producten of diensten.
Denk je nu: dat bureau zie ik wel zitten? Neem dan contact op!
Bel mij op 034 82 20 055, 06 50 65 71 71 of mail naar bas@bocavista.nl om te ontdekken hoe ons team jou kan helpen.