Posten op Facebook: 5 direct toepasbare tips
Het internet beweegt 24/7, zo ook social media reus Facebook. Tegenwoordig haast onmisbaar en een ‘schande’ wanneer je het nog niet actief bijhoudt.
Het internet beweegt 24/7, zo ook social media reus Facebook. Tegenwoordig haast onmisbaar en een ‘schande’ wanneer je het nog niet actief bijhoudt.
De meer gevorderde gebruikers krijgen zweethandjes van veranderingen aan het algoritme, nieuwe onderzoeken die weer nieuwe strategieën aan het licht brengen en de bergen aan data die ze verzamelen. Of je nu al regelmatig post of niet: soms zie je door de bomen het bos niet meer. Om deze reden geef ik 5 direct toepasbare tips om snel en efficiënt te posten op Facebook.
Wanneer je over Facebook scrolt, trekt een goede foto of video de aandacht. Ook het Facebook algoritme geeft hier de voorkeur aan boven normale tekst. De eerste tip is dan ook voor de hand liggend: maak gebruik van een interessante foto of video en upload deze direct op Facebook. De truc is om goed inzicht te hebben in wie jouw doelgroep is: wat is hun leeftijd, geslacht en wat zijn hun interesses? Stem hier jouw foto of video op af.
De afgelopen jaren zijn wij zo gewend geraakt aan de scrollende beweging dat het doel van jouw aandachttrekker is om die scrollende beweging te onderbreken. Ga dus niet alleen op zoek naar onderwerpen die aansluiten bij de doelgroep, maar denk ook aan hoe de vormgeving de aandacht kan trekken tussen alle andere posts. Een 360° foto of video is bijvoorbeeld een leuke manier om vernieuwend te zijn en de aandacht te trekken.
Wanneer we het scrollen hebben onderbroken en voor die enkele milliseconden de aandacht hebben op de foto of video, zal de aandacht gaan naar de bijbehorende tekst. Ik zie het zelf als een epische strijd in het hoofd van de doelgroep tussen het verslavende scrollen en FOMO (fear of missing out). In de eerste zin moet je er dus voor zorgen dat mensen het gevoel krijgen dat ze iets missen wanneer ze niet verder lezen.
Ook hierbij moet je weer je doelgroep in gedachten houden: een oudere doelgroep besteed over het algemeen meer aandacht aan een post dan een jongere doelgroep. Heb jij een zakelijke doelgroep? Dan zal jouw eerste zin minder sensationeel zijn, maar zich echt richten op het onderwerp en waarom dit relevant is voor de lezer.
Enfin, we hebben de aandacht getrokken en hebben het nu vast: de doelgroep leest verder. Hoewel dit deel vaak wordt onderschat, is de kern van jouw verhaal net zo belangrijk als het begin. Alles na de eerste zin moet bewijzen dat het de aandacht die je zojuist hebt gekregen, ook daadwerkelijk waard is. Behandel relevante onderwerpen voor jouw doelgroep en geef hen iets waardevols mee. Wacht hierbij nog even met de verkoopboodschap. Dit zal enkel storend werken.
Een goed verkooppraatje is tegenwoordig niet meer belangrijk. Mensen willen zien wie jij bent en waar je voor staat: Authenticiteit!
Als het goed is heb je nu een mooie post kunnen maken. Nu is het tijd om te kijken naar andere elementen die de engagement kunnen verhogen.
Timing
Het is belangrijk dat je actueel bent: bespreek onderwerpen die momenteel gaande zijn binnen jouw doelgroep EN plaats een bericht op de juiste tijd. De juiste timing kan het verschil maken tussen 2, 200 of zelfs 2000 likes.
Interactie
Facebook geeft bij het plaatsen van een bericht nog verschillende tools om engagement te verhogen: denk aan polls of inchecken op locaties. Berichten die hiervan zijn voorzien, hebben over het algemeen een hogere mate van engagement en worden meer gezien omdat het algoritme hier de voorkeur aan geeft boven posts die dit niet gebruiken.
Wees niet bang om te posten. Laat je niet tegenhouden door verkeerde verwachtingen. Niet elke posts zal veel succes behalen, integendeel: veel posts zullen zelfs weinig likes behalen. Gelukkig is een like niet per se het belangrijkste. De belangrijkste factor is aandacht. Iets wat je strikt genomen niet heel goed kunt meten.
Het doel van je posts is om een groep volgers te creëren die graag aandacht besteden aan jouw posts en merk. Het zal niet direct leiden tot leads of sales, het verkopen komt later pas.
Nu is het moment daar: voldoen jouw posts aan deze tips? Kun je ze in de toekomst toepassen en verbeteren? Waar wacht je nog op, begin met posten!
Bedankt voor je aandacht,
Team Bocavista
Denk je nu: “Dat bureau zie ik wel zitten”? Neem dan contact met ons op! Dan kijken we hoe ons team jou kan helpen.
Bel mij op 034 82 20 055, 06 535 52 458 of mail naar nynke@bocavista.nl.