Zelf content maken en verspreiden is ontzettend leuk, maar naast leuk teksten schrijven, video’s maken en afbeeldingen plaatsen op social media wil jij natuurlijk wel resultaat zien. Wat is de ROI?! Content marketing is een lange weg die je af moet gaan voordat je daadwerkelijk iets kan verkopen. Het eerste en belangrijkste doel van jouw content is niet om voor leads en sales te zorgen, maar om jouw doelgroep relevante content te bieden.
Klanten worden tegenwoordig steeds kritischer en kunnen alles online vinden. Elke concurrent of goedkoper alternatief is binnen handbereik. Met goede content bouw je merkvoorkeur en onderscheid jij jezelf van alle anderen. Het is hierbij essentieel dat je jouw merkboodschap goed hebt uitgedacht en communiceert. Wacht nog eventjes met jouw verkoopboodschap, dit verwerken in kwalitatieve content kan verstorend werken. Nogmaals: jouw doel is om een groep volgers te creëren die graag tijd doorbrengt met jouw merk, dat hier sales uit voortkomen is natuurlijk gewenst, maar komt later pas ;).
Focus op KPI’s als clicks, duur van websitebezoek, bounce percentages, drop-off rates, etc. Data dat de kwaliteit van het verkeer naar jouw website aangeeft. Naarmate deze doelen van kwaliteit zijn volgen sales vanzelf.
* KPI: Key Performance Indicator