Social Media? Dat doet de stagiair wel ff Huh?

Je hebt het vast wel eens voorbij horen komen: content marketing. Een term die sinds de komst van social media nog relevanter is geworden. Veel marketing managers geloven dat content marketing de toekomst is: Via eigen mediakanalen zijn we in staat zelf content te creëren en te verspreiden. Bedrijven die onderscheidende, relevante content maken worden beloond met veel bezoekers, volgers en nieuwe klanten. Klinkt allemaal prachtig, maar gaat dit dan echt zo makkelijk?

“Social Media? Dat doet de stagiair wel ff” Huh?

Oke, je staat dus bijna op het punt om zelf content te maken en distribueren. Leuk! Ook jij hebt natuurlijk je ideeën over content marketing en de daarbij horende verwachtingen. Voordat je begint hoop ik een aantal verkeerde verwachtingen nog even uit de weg te helpen, zodat je voorbereid aan de slag kan.

Contentmarketing: verwachtingen vs realiteit

1. ‘Het leidt tot leads en sales’

Zelf content maken en verspreiden is ontzettend leuk, maar naast leuk teksten schrijven, video’s maken en afbeeldingen plaatsen op social media wil jij natuurlijk wel resultaat zien. Wat is de ROI?! Content marketing is een lange weg die je af moet gaan voordat je daadwerkelijk iets kan verkopen. Het eerste en belangrijkste doel van jouw content is niet om voor leads en sales te zorgen, maar om jouw doelgroep relevante content te bieden.

Klanten worden tegenwoordig steeds kritischer en kunnen alles online vinden. Elke concurrent of goedkoper alternatief is binnen handbereik. Met goede content bouw je merkvoorkeur en onderscheid jij jezelf van alle anderen. Het is hierbij essentieel dat je jouw merkboodschap goed hebt uitgedacht en communiceert. Wacht nog eventjes met jouw verkoopboodschap, dit verwerken in kwalitatieve content kan verstorend werken. Nogmaals: jouw doel is om een groep volgers te creëren die graag tijd doorbrengt met jouw merk, dat hier sales uit voortkomen is natuurlijk gewenst, maar komt later pas ;).

Focus op KPI’s als clicks, duur van websitebezoek, bounce percentages, drop-off rates, etc. Data dat de kwaliteit van het verkeer naar jouw website aangeeft. Naarmate deze doelen van kwaliteit zijn volgen sales vanzelf.

* KPI: Key Performance Indicator

2. ‘Het is een goedkope oplossing’

Zoals ik net al aangaf is content een lange weg die je moet afgaan. Een weg die veel tijd (en dus geld) kost. In de zee van content die iedereen dagelijks voor zijn kiezen krijgt bouw je niet zomaar een band met de doelgroep. Het vereist bijna dagelijks contact, waarbij jouw doelgroep en jij op één lijn moeten zitten. Simpelweg jouw product of dienst aanprijzen zal niet veel helpen. Probeer jouw doelgroep meerdere keren per week te inspireren, informeren, overtuigen, entertainen, etc.

Zorg ervoor dat je eerst een haalbaar plan maakt: Hoeveel social media posts ga je plaatsen? Hoeveel blogs ga je schrijven? En wanneer gaan we video content maken? Het zal lastig zijn om hier tijd voor vrij te maken, maar op lange termijn is het zeker de moeite waard!

3. ‘Dat kan de stagiair wel even oppakken’

Tot mijn verbazing kom ik vaak het volgende tegen: het maken van content wordt afgeschoven naar iemand die eigenlijk hele andere werkzaamheden heeft. De content die je verspreid is jouw gezicht naar de buitenwereld. De hoeveelheid tijd en energie is een reflectie van jouw werk. Een bakker bakt brood, een cameraman filmt en een redacteur schrijft teksten.

Content maken wordt gedaan door een content designer; een content strateeg bepaalt hoe de content wordt ingezet. Nu betekent dat niet dat je perse iemand moet inhuren; je kunt de taken intern houden. Zolang je maar beseft dat goede content en een goede strategie specialiteiten zijn. Het beheren van een social media account, het schrijven van blogposts en maken van goede foto’s zijn geen zaken die je even regelt tussen 5 en half 6.

Neem verantwoordelijkheid voor content en geef het de zorg die het verdient (en nodig heeft).

Hopelijk hebben we je niet bang gemaakt! Content marketing toepassen is lastig, maar het resultaat op lange termijn kan ontzettend groot zijn. Kijk voor de lol eens wat jouw favoriete merken online allemaal doen

Lees over onze aanpak, projecten, marketingtips en meer!

Design Club

Vacature Creatieve AV Technicus

Als video-editor! Ben je opzoek naar een stage vanaf februari 2021?
Design Club

Vacature Video Editor en Motion Graphic Designer

Als video-editor! Ben je opzoek naar een stage vanaf februari 2021?
Livestream studio Utrecht

Livestream studio

Een fonkelnieuwe, zelfvoorzienende studio voor televisie-uitzendingen, livestreams, online video’s, virtuele producties en fotoshoots: deze maand ziet Studio Bocavista het levenslicht.

Neem dan contact met ons op!

Dat bureau zie ik wel zitten!

Denk je nu: “Dat bureau zie ik wel zitten”? Neem dan contact met ons op! Dan kijken we hoe ons team jou kan helpen.

Bel mij op 034 82 20 055, 06 535 52 458 of mail naar nynke@bocavista.nl.